fredag 28. august 2009

Hva som skiller en A fra en B

Forrige semester forsøkte jeg å være dritseriøs. Jeg vet ikke hva jeg legger i seriøs, men sant. Det er ikke det relevante her. Iallefall. Det endte opp med at jeg fikk all over B igrunn. Fikk noen dårligere også, men de snakker vi ikke om, og de tells iallefall ikke!

Iallefall. Idag fikk jeg karakterbegrunnelse på den ene. Jeg følte det var nødvendig siden jeg skal sende oppgaven til organisasjonen jeg skrev om. Begrunnelsen begynner veldig hyggelig; "Kandidaten svarer på alle spørsmål i oppgaven, og oppfyller alle
formelle krav i forhold til oppgavebesvarelsen. Kandidaten gir en god
beskrivelse av **************** (sensurert for organisasjonens eget beste), og foretar en relevant utvelgelse av problemstilinger samt forslag til forbedringer. Kandidaten har også samlet inn spennende empiri gjennom intervjuer." Ja, se her. Jeg har samlet inn empiri! Jeg visste ikke betydningen av ordet før jeg slo det opp i synonymordboken jeg stjal på ungdomsskolen. Som forøvrig er fra 1975, og ordet reke er håndskrevet også synonymt med Kjetil. Morsommmmt! Jeg samlet ikke inn empiri vil jeg si, jeg drev vel heller med kritikk mot et uverdig intervju. Når det er sagt så suger jeg på intervju, av en eller annen grunn mener jeg det er juks å forberede seg, som igjen ender opp med at jeg sitter der som en og annen tok (DET kan du slå opp i slængordboka).

For å si det sånn, selvtilliten økte mens jeg leste. Plutselig avsluttes teksten med; "Det er en del skrivefeil og slurv i språkføringen som drar ned helhetsinntrykket." ..Altså. Når jeg skriver oppgaver så liker jeg å drikke alkohol. 1. Fordi jeg trenger at det jeg gjør på blir mer interessant. 2. Alkoholen er gulroten jeg trenger for å gidde å sette meg ned. Åååh, om du bare begynner å skrive så skal jeg gi meg selv et glass vin etter et avsnitt(Mine avsnitt er forøvrig veldig korte)! ..Når jeg tenker meg om drakk jeg muligens øl da jeg skrev denne oppgaven. Det passet bedre med øl og sol(utenfor), enn vin. Vin er for høst, parkfylla og forlagsfester. Som læreren min i opphavs- og kontraktsrett idag kommenterte bittert og la trykk på at han IKKE var invitert, til tross for at han oppdaterer den tjukke lovsamling for nybegynnere boken HVERT år.

Så nå har jeg et dilemma. Skal jeg slutte å drikke mens jeg skriver? Er det DET som må til for at jeg skal bli en A-student? Eller må jeg rett og slett få en ekstern korrekturleser? En som ser med kritisk blikk på mine ellers så sjarmerende tekster? Jeg stemmer for det siste. Synd jeg ikke kjenner noen som egner seg.

Bill.mrk alkoholiker-søker-korrekturleser-for-fagoppgaver-høst-2009

1 kommentar:

Tine sa...

Alle barn trenger bensin, Ingz.