fredag 5. mars 2010

Fluenes Herre og dronningen av freebies

Jeg er veldig flink til å melde meg på ting som er gratis og som kan gagne meg selv. Trenger jo NESTEN ikke engang å nevne all den herlige reklamen jeg har på bloggen (som ikke gjør meg rik, ettersom at leserne mine forsvinner som igjen er logisk ettersom at jeg ikke gjør en dritt annet enn å sitte på facebook. Rettelse; de siste dagene har jeg også vært døende av influensa.)

Ialefall, siste på gratisfronten var teater med Pizza og brus. Høres ut som et barneselskap. Hooray! Iallefall, poenget var at jeg sammen med en tja, 100 besserwissere av noen mindreårige, teaterfriiks og annet kverrulantpakk, som også vet å ordne seg skulle hjelpe nationaltheatret med å nå en yngre målgruppe. Det var en debatt hvor alle de yngre kom med gode forslag - tv-reklamer, studentrabatt(!), færre mørke teaterstykker(!), gi gratisbilletter til bloggere(!!) and so on. Jeg bare elsker når 16-17-18 åringer skal prate intelligent (inte jag heller), og bruke flotte utrykk som; i bunn og grunn - for å fortsette setningen med at; når det skrives teateranmeldelser er de ikke myntet på oss, eller skrevet på vårt språk. ..Øh? Men kjære, hvilket språk snakker du? I grunn og bunn?

Iallefall, det var gratis brus og pizza, som jeg og stine trykket i oss. Sammen med de andre barna da selvfølgelig. Dete mens vi overhørte en kverrulerende besserwisser diskutere noe innmari uinteressant med en gammel dame som sikkert også var en del av den nye målgruppen. Eller hva vet jeg? Ung til sinns. Var ialefa en jente der med fine sko. Og en annen med skikkelig stygge røde spisse sko. Sinnsyk tromannen fra Oz. Bare styggere.

Fluenes herre var derimot ikke så verst. Jeg visste ikke noe som helst om stykket på forhånd. Dårlig trekk. Bortsett fra den den der sangen med Caesar ft. Robn hvor det synges; It's the lord of the flies all over again. Iallefall, i korte trekk kan boken visstnok minne litt om Lost, du vet, den serien om de folka fra en flystyrt som ender på en middelhavsøy og ser en isbjørn. Bare at det ikke involverer en isbjørn. Eller kvinner. Selv om alle rollene i teaterstykket var besatt av kvinner. Det er jo tross alt de som ligner mest på unge gutter.

Uten å avsløre for mye, så er det to som dør, en som er slem, en som er snill, en som har briller, en bergenser, en sigarett som tennes, et fly som styrter, minst en gris som blir drept, en konkyle som knuses og noen som er tvillinger. Se den eller ikke se den. Jeg for min del tenkte jeg skulle se svartediket som har premiere på DNS 26. Mai. :)

Ingen kommentarer: